PONIEDZIAŁEK 24.01.2022
PONIEDZIAŁEK 24.01.2022
ZIMĄ BAWIMY SIĘ DOSKONALE
TEMAT TYGODNIA: BIAŁY ŚWIAT
Cele:
- Dziecko aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
- Dziecko rozwija wyczucie własnego ciała w przestrzeni
- Dziecko układa dalszy ciąg opowieści rozwijając wyobraźnię
- Dziecko kreśli wzory literopodobne
- Dziecko uważnie słucha treści wiersza i potrafi ocenić zachowanie jego bohaterów
1. Zabawa z kostką/kostkami
Dziecko rzuca kostką do gry, pokazuje na palcach ile oczek wypadło oraz mówi ile. Następnie wyraża liczbę wyrzuconych oczek za pomocą ruchu, dźwięku, gestu np. podskakuje określoną liczbę razy, klaszcze, tupie, wykonuje przysiady itp. Można dołączyć drugą kostkę, rzucać 2 kostkami i wskazywać na palcach ile oczek wypadło razem.
2. Zestaw zabaw ruchowych
- „Figury lodowe”
Dziecko biega w rytm muzyki swobodnie (melodia dowolna), podczas pauzy zatrzymuje się i musi wytrwać w wybranej pozycji licząc do 10. Następnie znowu porusza się przy muzyce. Zabawę powtarzamy tak długo jak dziecko ma ochotę.
- „Taniec na chmurze”
Ruch twórczy do muzyki relaksacyjnej( dowolna melodia relaksacyjna). Dziecko wykonuje fantazyjne ruchy ciała pod przykryciem z chustki, szyfonu itp. (materiał powinien być lekki)
- „Lustra”
Zabawa w parze. Dziecko stoi naprzeciw i wykonuje/odwzorowuje ruchy rodzica. Pamiętamy, że w odbiciu lustrzanym jest wszystko odwrotnie J
- „Wirujące śnieżynki”
Dziecko obraca się wokół własnej osi, wiruje w rytm muzyki A. Vivaldi „Zima”
3. „Mała awantura o kawałek sznura” Małgorzata Robaczyk
Na trawniku obok murka
Leży kawałeczek sznurka,
A to właśnie coś ważnego
Dla wróbelka ciekawskiego
Sfrunął, robiąc widowisko
I zaczepia znalezisko.
Najpierw głośne „ćwir” zaśpiewał,
Jakby się troszeczkę gniewał,
Potem podskok i dwa skręty,
A sznur leży nieprzejęty.
- Cóż to znaczy? – myśli wróbel.
- Zaraz dziobkiem cię poskubię
I zobaczysz, że wróbelek
Też ma ostry charakterek!
Tu chciał dziobnąć, biedaczysko
Podszedł nawet bardzo blisko,
Ale sroka sznur dojrzała
I z trawnika go zabrała.
Och! To była strata wielka
Dla wierszyka i wróbelka.
Dziecko słucha uważnie tekstu wiersza. Odpowiada na pytania:
- „Kto występuje w wierszu?”
- „Co się wydarzyło?”
- „ Co czuł wróbelek?”
- „Jak zachowała się sroka?”
WRÓBEL
wróbel.jpeg
SROKA
- Dalszy ciąg historii. Rozwijamy wyobraźnię, fantazję wymyślamy wspólnie z dzieckiem dalszy ciąg historii zadając pytania pomocnicze. Można zilustrować treść wiersza lub dalszy ciąg historii wróbelka i sroki.
4. Zabawa sensoryczna ze sznurkami.
Dziecko chwyta koniec sznurka chwytem pęsetowym (kciuk i palec wskazujący) i kreśli koła, fale, zygzaki, linie łamane itp. Może układać ze sznurka litery O i S (Okrąglaczek i Syczuś). Następnie te same wzory kreśli palcem na tacy z piaskiem, kaszą.
5. Zabawa „Skok w zaspę”.
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Na głośne uderzenie w bębenek, dziecko bierze zamach, po czym wyskakuje do góry i do przodu, jakby skakało w śnieżną zaspę. Następnie na znak rodzica kładzie się na podłodze i ruszając nogami oraz rękami, wykonuje „orła na śniegu”. Na koniec naśladuje robienie kulek śniegowych i rzuca nimi.
6. Muzyczna gimnastyka w podskokach.