Zabawy logopedyczne 28.01.2022r.
Ćwiczenia oddechowe:
- wdech przez nos, wydech ustami . W pozycji stojącej uniesienie ramion nad głowę z jednoczesnym wdechem, opuszczenie ramion z wydechem /kilka razy/.
- zabawy ze słomką – słomkę należy umieścić w naczyniu z wodą i dmuchać przez nią, tworząc bąble. W zabawie można wykorzystać element rywalizacji. Kto zrobi największe bąble wygrywa.
- dmuchanie na wiatraczki,
- dmuchanie na drobne przedmioty zawieszone na nitkach,
- zdmuchiwanie płomienia świecy z coraz większej odległości,
- puszczanie baniek mydlanych,
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: ( dziecko wykonuje ćwiczenia przed lustrem)
- Ćwiczenia warg
- zakładanie górnej wargi na dolną i odwrotnie,
- „masaż”- delikatne przygryzanie górnej wargi dolnymi zębami, a następnie dolnej wargi górnymi zębami,
- „zmęczony konik”- konik, który wrócił z męczącej wyprawy, głośno parska (podczas tego ćwiczenia zwracamy uwagę, aby wargi były rozluźnione,
- „uśmiech żaby”- rozciąganie warg w szerokim uśmiechu, naśladowanie wesołych żabek,
- przesadnie wymawianie samogłosek a, o, e, u, i, y przy szeroko otwartych ustach
- Ćwiczenia policzków:
- nadymanie policzków – „ gruby miś”,
- wciąganie policzków – „ chudy zajączek”,
- naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”,
- nabieranie powietrza i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza
- nabieranie powietrza a następnie „przesuwanie” powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę
- Ćwiczenia języka
- unoszenie języka za górne zęby,
- przytrzymywanie czubkiem języka na podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych,
- „konik jedzie na przejażdżkę” – kląskanie,
- „winda” – poruszanie językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu przy szeroko otwartej buzi
- „chomik” – wypychanie policzków językiem, tak jak chomik wypycha policzki jedzeniem, raz z prawej raz z lewej strony,
- „młotek” – „wbijanie gwoździ w ścianę”, uderzanie językiem o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa
• Ćwiczenia podniebienia miękkiego
- chuchanie na ręce,
- płukanie gardła,
- energiczne wymawianie połączeń głoskowych typu: ygy-ygo-ygu, uk-ku, ug-gu ok-ko, og-go, ek-ke, eg-ge, yk-ky, yg-gy, ik-ki, ig-gi
Ćwiczenia słuchowe:
- rozpoznawanie i nazywanie dźwięków z otoczenia,
- różnicowanie i określanie natężenia dźwięku,
- zabawy ruchowe przy muzyce/dźwiękach. Na umówiony, konkretny dźwięk (wysoki/niski, stykanie/gwizdanie/klaskanie) , dziecko wykonuje odpowiedni ruch ( chodzenie na palcach/piętach, podskoki/marsz itp.)
- wyklaskiwani/wystukiwanie rytmów. Dorosły klaszcze lub wystukuje rytm, dziecko powtarza,
- dzielenie słów na sylaby, z jednoczesnym wyklaskiwaniem, przeliczanie sylab,
- wyszukiwanie obiektów: przedmiotów, zabawek, których nazwy rozpoczynają się na daną sylabę,
- Zabawy z rymami
Dziecko kończy zdania /rymowanki:
* Lata osa koło…….
* Owoce spadają, dzieci je ……….
* Andrzej maluje, mama………..
* Przyszła koza do ………..
* Różowy słonik trzyma w łapie………..
* Ryby pływają – ptaki……
* Zróbmy koło, będzie ………
* Koło drabinki stoją trzy świnki……….
- „Klaśnij, gdy usłyszysz słowo z głoską „sz”
Rodzic czyta wyrazy, dziecko słucha i właściwie reaguje:
* szafa, sanki, szabla, szuflada, sukienka, szynka, ser, sowa, szalik, szyna, samolot, szyszka,
szopa, sałata, szatnia, szydełko, schody, szachy, samochód, szpada.
- Uzupełnij zdanie
- „Kuchnia cioci Czesi”
Oto kuchnia cioci Czesi. Dziecko znajduje przynajmniej 12 przedmiotów, które nie występują na obu obrazkach. Wymienia również inne znane przedmioty znajdujące się w kuchni.
Znajdź różnice 1.jpeg
Znajdź różnice 2.jpeg
Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się całymi zdaniami. Zwraca uwagę na poprawność w tworzeniu zdań i wymowie słów z głoską [cz].
/czapka, czajnik. czekolada, czosnek, klucze, apteczka, rękawiczka, kurczak, tłuczek, doniczki, pączki, kubeczki, paczka, teczka, buraczek/ Można zadać dodatkowe pytania dotyczące własnej kuchni, np.:
„Jak wygląda nasza kuchnia”, „Czy jest duża, czy mała?”, itp.