PIĄTEK 28.01.2022
PIĄTEK 28.01.2022
FIGURKOWE ZABAWY
ZAPOZNANIE Z PIOSENKĄ „ZIMOWA POLECZKA”
TEMAT TYGODNIA: BIAŁY ŚWIAT
Cele:
Dziecko poznaje tekst i melodię piosenki
Dziecko zapamiętuje i odtwarza ciąg dźwięków
Dziecko utrwala znajomość figur geometrycznych
Dziecko słucha uważnie treści wiersza
Dziecko ćwiczy spostrzegawczość
1. ĆWICZENIA RYTMICZNE - powtarzanie sekwencji
Przykłady szeregów dźwięków do naśladowania:
- Klaśnięcie, klaśnięcie , tupnięcie
- Tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie
- Cmoknięcie, klaśnięcie, cmoknięcie, klaśnięcie
- Tupnięcie, cmoknięcie, klaśnięcie
2. ZIMOWA POLECZKA –TEKST PIOSENKI
Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak
Ref.: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my
Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref: Ha, ha, ha, ha…
Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
Lecz skoczna muzyka do tańca nas woła,
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref: Ha, ha, ha, ha
3. ZIMOWA POLECZKA
Dziecko słucha i próbuje zapamiętać tekst piosenki. Taniec mile widziany
4. UTRWALANIE ZNAJOMOŚCI FIGUR GEOMETRYCZNYCH
Dziecko uważnie słucha treści wiersza. Po wysłuchaniu ustawia na linii startu koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt (można wyciąć z papieru kolorowego, można wykorzystać figury z układanek, które dziecko ma w domu). W trakcie kolejnego słuchania ilustruje ruchem za pomocą figur treść wiersza.
„Wyścig figur”
Olga Adamowicz
Pewnego razu, mimo zakazu…
Na ważne spotkanie figury się spóźniły,
bo sobie wyścig z góry wszystkie urządziły.
Koła, kwadraty i ostre trójkąty,
za nimi pędem gnały prostokąty.
Kwadrat kwadratowy, doszedł do połowy.
Trójkąt swą ostrością,
wykazał się wytrzymałością.
Prostokąt, przewracając się na boki,
robił jak największe kroki.
A na dole tuż przy mecie,
Była już figura, jaka? Wiecie?
Tak! To koło zwyciężyło!
Gdyż na mecie pierwsze było!
5. FIGURKOWE MIASTO-PRACA PLASTYCZNA
Z różnego rodzaju figur wyciętych z papieru kolorowego, gazet itp. układamy domy i naklejamy na kartkę.
5. ZABAWA „CIEPŁO –ZIMNO”
Zabawa tradycyjna „ciepło-zimno”. Raz dziecko raz rodzic wybiera kryjówkę dla jakiegoś przedmiotu i pora na poszukiwania, gdy się osoba znajdzie blisko przedmiotu (hasło: ciepło, cieplej,…), im dalej od przedmiotu tym chłodniej, zimno, MRÓZZZ…
6. ZIMOWA ROZGRZEWKA
Każda liczba oczek to inne ćwiczenie. Wspólnie z dzieckiem ustalcie, jakie ruchy trzeba będzie wykonać, gdy zostanie wyrzucona liczba. Wybierzcie ćwiczenia które znacie, dziecko lubi lub też takie, które sprawia dziecku nieco trudności ale w zabawie będzie mógł go kształcić.
I wariant zabawy - Na zdjęciu wylosowano liczbę 2- czyli, np. należy wykonać 2 pełne krążenia biodrami.
II wariant zabawy- bez obrazków – dziecko (i rodzic) musi zapamiętać jakie ćwiczenia trzeba odpowiednio wykonać.
III wariant – zmiana ilości powtórzeń, np. losując 1- wykonuje się 3 pajacyki (a nie 1 jak w przypadku 1 wersji zabawy).
7. ZIMOWE ZABAWY NA ŚNIEGU - opis obrazka ćw. spostrzegawczości
Rodzic pokazuje dziecku ilustracje na 10 sek., ale nie rozmawia na jego temat. Po 10 sek. odwraca ekran i zadaje pytania:
• Jaka pora roku jest na obrazku?
• Ile dzieci bawi się na śniegu?
• Jaki kolor czapki ma bałwan?
• Jakie zwierzątko jest na obrazku?
Po serii pytań dziecko jeszcze raz przygląda się obrazkowi na 10 sek.
Kolejny sprawdzian spostrzegawczości:
- Czy bałwan ma miotłę?
- Jaki kolor nauszników ma dziewczynka?
- Ile dzieci jest bez czapki?
- Ile guzików ma bałwan?