Zabawy logopedyczne 27.01.2022r.
Ćwiczenia oddechowe:
- W pozycji stojącej uniesienie ramion nad głowę z jednoczesnym wdechem, opuszczenie ramion z wydechem - kilka razy - wdech nosem, wydech ustami,
- zabawy ze słomką – słomkę należy umieścić w naczyniu z wodą i dmuchać przez nią,
- dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy - staramy się różnicować siłę wydechu,
- puszczanie baniek mydlanych,
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: ( dziecko wykonuje ćw. przed lustrem)
• ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg:
- uśmiech –całuski, kilka razy na zmianę,
- nadymanie policzków – wargi cały czas zwarte, oddychanie przez nos,
- parskanie,
- „zajęczy pyszczek” – wciąganie policzków do jamy ustnej. Przy tym ćwiczeniu policzki muszą ściśle przylegać do łuków zębowych, a usta tworzyć zajęczy pyszczek,
- „siłowanie” - należy włożyć kartkę papieru między wargi i przytrzymać ją z całej siły. Próbujemy wyciągnąć kartkę – ustami należy przytrzymywać kartkę i nie pozwolić jej wyciągnąć. Ćwiczeni można wykonywać w parze, wyciągając sobie kartkę wzajemnie.
- „osiołek” – przesadne wymawianie samogłosek: i-o, i-o, i-o,
- „straż pożarna” – wymowa samogłosek: e-o, e-o, e-o,
• ćwiczenia języka:
- oblizywanie językiem górnej i dolnej wargi,
- „język wahadełko” – dotykanie językiem raz prawego, raz lewego kącika ust,
- dotykanie językiem górnej wargi, raz cienkim, raz szerokim, na zmianę,
- dotykanie czubkiem języka podniebienia przy otwartych ustach,
- „koniki” – kląskanie przy jednoczesnym uśmiechu,
- „piłeczka” – zamknięte usta, prowadzenie języka po prawym policzku do góry i do dołu, analogicznie po prawym policzku. Następnie dziecko robi trzy kółka językiem wokół ust. Wargi mają być cały czas złączone, a język prowadzony wewnątrz jamy ustnej. Podczas tego ćwiczenia należy oddychać nosem.
- „malowanie gwiazd” – czubkiem języka należy dotykać różnych miejsc na podniebieniu,
- „mycie zębów” językiem od strony zewnętrznej i wewnętrznej. Przy tym ćwiczeniu można mieć otwarte usta,
-- kręcenie językiem za dolnymi zębami przy otwartych ustach,
• ćwiczenia podniebienia miękkiego
- chuchanie na ręce,
- płukanie gardła,
- chrapanie na wdechu i wydechu,
- energiczne wymawianie połączeń głoskowych typu: ygy-ygo-ygu, uk-ku, ug-gu ok-ko, og-go, ek-ke, eg-ge, yk-ky, yg-gy, ik-ki, ig-gi
- ćwiczenie żuchwy
- opuszczanie żuchwy – powolne i spokojne opuszczanie żuchwy, starając się jak najszerzej otworzyć buzię,
- ziewanie - kilka razy,
- „przeżuwanie” – ruszanie buzią tak jak przy jedzeniu lub żuciu,
Ćwiczenia słuchowe:
- rozpoznawanie i nazywanie dźwięków z otoczenia,
- określanie źródła dźwięku,
- różnicowanie i określanie natężenia dźwięku,
- zabawy ruchowe przy muzyce/dźwiękach. Na umówiony, konkretny dźwięk (wysoki/niski, stykanie/gwizdanie/klaskanie) , dziecko wykonuje odpowiedni ruch ( chodzenie na palcach/piętach, podskoki/marsz itp.)
- wyklaskiwani/wystukiwanie rytmów. Dorosły klaszcze lub wystukuje rytm, dziecko powtarza,
- słuchanie, powtarzanie, nauka na pamięć rymowanek, rymowanych wierszyków:
* Woda kapie: kap, kap, kap.
Konik człapie: człap, człap, człap.
Żabka kumka: kum, kum, kum.
A wiatr robi wielki szszszszum.
* Raz, dwa, trzy, cztery,
Pewien kotek miał maniery
Zamiast miski mleka, wody
Wolał waniliowe lody.