Środa 17.11.2021r
Wprowadzenie litery K,k na przykładzie wyrazu podstawowego „kot”
Cele:
-
zapoznanie z graficznym obrazem litery K małej i dużej, drukowanej i pisanej
-
potrafi poznać nową literę wśród innych
-
doskonalenie analizy i syntezy zdaniowej, sylabowej i głoskowej,
-
rozpoznaje zwierzęta z rodziny kotów,
-
rozwijanie u dzieci umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na dany temat
-
„Jakie to zwierzę?” – rozwiązywanie zagadek. Po odgadnięciu zagadki, dziecko dzieli nazwę zwierzęcia na sylaby i podaje ilość sylab. Odpowiedz na pytanie, które z tych zwierząt należy do rodziny kotów.
Ma cztery łapy i ostre pazury.
Może być czarny, rudy lub bury.
Uwielbia wspinać się po płotku.
Biegnie, gdy widzi mleko na spodku.(kot domowy)
Jest królem, lecz nie w koronie,
ma grzywę, choć nie jest koniem.(lew)
Chociaż zawsze trąbę nosi,
nikt go o koncert nie prosi.(słoń)
Jest wielki, garbaty,
lecz potrafi jak tragarz
dźwigać ciężki bagaż.(wielbłąd)
Choć ma wielką torbę,
nie jest listonoszem.
W swej torbie na brzuchu
własne dzieci nosi.(kangur)
Choć ma pancerz, to nie wojuje, choć
ma cztery nogi – wolno spaceruje.(żółw)
Jest cała w cętki,
a przy tym ma bieg tak prędki,
że chociaż tego nie lubi,
biegnąc własne cętki gubi. (pantera)
Informacja dla dziecka: Kotów jest dużo na świecie. Kotek domowy żyje blisko ludzi, ale są też dzikie koty. Żyją one na swobodzie, głównie w ciepłych krajach i nie mieszkają raczej w domach z ludźmi. To są groźne koty.
Znacie lwa – króla zwierząt. To kot. Tygrys, lampart, ryś, gepard to też koty. Zwinne, szybkie i ... niebezpieczne.
My na co dzień spotykamy małe koty, o aksamitnych futerkach, sennie mruczące ... Ale naprawdę, te duże groźne koty to ich rodzina.
-
Zwrócenie uwagi dziecka na wyraz „kot”
Układanie zdań z tym słowem i przeliczanie wyrazów w zdaniach. Zaczynamy od zdań krótkich. Polecenie narysuj tyle kółek ile słyszysz wyrazów w zdaniu:
-
Kot idzie.
-
Duży kot idzie.
-
Duży kot idzie drogą.
Można się w ten sposób bawić jeszcze trochę dokładając za każdym razem do zdania jeden wyraz.
-
Dzielenie słowa „kot” na sylaby z wyklaskiwaniem.
-
Dziecko układa tyle cegiełek /cegiełki to białe małe kwadraty powycinane z kartki/ ile słyszy głosek w słowie „kot”6-latki a 5-latki wypowiadają głoskę, która znajduje się na początku słowa i na końcu i odpowiadają na pytanie czy jeszcze słyszy jakiś dźwięk.
-
Wymyśl takie słowa, które zawierają w swojej nazwie głoskę K i powiedz, czy słyszysz ją na początku, w środku, czy na końcu.
Po wykonaniu zadania dziecko ogląda film
-
Pokazanie dziecku litery K
-
Pooglądaj bajkę pt.:”Ubu poznaje literę „K”
-
Naucz się śmiesznego, krótkiego wierszyka:
Ko, ko,ko kogucik
Ko, ko, ko i kurka
Ko, ko, ko, wracają
Ko, ko, ko z podwórka