Czwartek 18.11.2021r.
Pięć parasoli – wprowadzenie liczby i cyfry 5
Cele: rozwijanie myślenia matematycznego, zapoznanie z wyglądem cyfry 5, doskonalenie umiejętności przeliczania, tworzenie 5-elementowych zbiorów, przeliczanie i porównywanie ich zawartości, tworzenie ciągu matematycznego, ćwiczenie sprawności palców i dłoni.
-
Zabawa dydaktyczna: „Nasze dłonie”
Poproś dziecko aby usiadło i przyjrzało się swoim dłoniom.
-Ile palców ma lewa dłoń? - Ile palców ma prawa dłoń? - Która ręka ma więcej palców? - Dziecko głośno przelicza, następnie nazywa poszczególne palce.
-
Zabawa matematyczna: „Kolorowe parasole”
Przygotuj 3 zestawy papierowych parasoli w różnych kolorach (np. 3 czerwone, 4 żółte, 5 niebieskich). Ułóż je na dywanie Dziecko segreguje parasole według kolorów.
Porównuje liczebności zbiorów, określa których parasoli jest najwięcej, najmniej, o ile niebieskich jest mniej niż czerwonych, itp.
-
„Kolorowe ciągi” – użyj parasolek z poprzedniego zadania.
Ułóż parasole według własnego uznania (np. żółta, czerwona, żółta, czerwona).
Zadaniem dziecka jest ułożenie parasoli tworząc matematyczny ciąg. Gdy dziecko dobrze sobie radzi można zwiększyć stopień trudności układając ciąg z trzech kolorów parasoli.
-
Słuchanie rymowanki
„Jestem liczbą 5 - dziecko wskazuje na siebie
Na jabłka mam chęć. – głaszcze się po brzuszku
-
Zabawa matematyczna „Wprowadzenie liczby 5”
Prezentacja cyfry 5, pisanie cyfry 5 palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica, palcem po śladzie cyfry na dużym arkuszu papieru, ołówkiem po śladzie.
-
„Koło i klamerki”
Wycięte z papieru koło należy podzielić na 10 równych części. W każdej rysujemy kolejno określoną liczbę kropek od 1 do 5. Na brzegach klamerek do bielizny piszemy cyfry , również od 1 do 5. Zadaniem dziecka jest dopasowanie cyfry do liczby kropek i przypięcie odpowiedniego spinacza.
-
Praca plastyczna: „Ozdabianie cyfry 5”
Przygotuj kartkę z wydrukowaną cyfrą 5. Dziecko ozdabia cyfrę według własnego pomysłu: plasteliną, kolorowym papierem, farbami, wycina i nakleja na kolorową kartkę itp.