Zabawy logopedyczne 23.11.2021r.
Ćwiczenia oddechowe:
- wdech przez nos, wydech ustami,
- unoszenie rąk w górę podczas wydechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu,
- „huśtawka dla lali” – dziecko kładzie się na plecach, rozluźnia się na brzuchu kładzie małą lalę lub misia i „robi mu huśtawkę” biorąc duży wdech i wydech. Oddech powinien być spokojny, dzięki temu lalka nie spadnie z „huśtawki”. Ćwiczenie to najlepiej wykonywać przy muzyce relaksacyjnej,
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: ( dziecko wykonuje ćwiczenia przed lustrem)
• ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg:
- rozciąganie warg w szerokim uśmiechu
- ściąganie warg w dzióbek
- masowanie warg – zakładanie górnej wargi na dolną, a następnie dolną na górną wargę
• ćwiczenia policzków:
- nadymanie policzków – „ gruby miś”
- wciąganie policzków – „ chudy zajączek”
- naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”
- nabieranie powietrza i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza
• ćwiczenia języka:
- dotykanie językiem raz prawego, raz lewego kącika warg
- oblizywanie językiem warg
- przesuwanie czubka języka po wewnętrznej i zewnętrznej stronie górnych zębów przy otwartych ustach
- wypychanie językiem policzków przy otwartych ustach
- przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła przy otwartych ustach
- „liczenie gwiazd” - dotykanie na podniebieniu różnych miejsc
- kląskanie
• ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- ziewanie
- „sowa” – naśladowanie odgłosów -uhu - uhu,
- chuchanie na zmarznięte ręce
• ćwiczenia żuchwy:
- opuszczanie i podnoszenie żuchwy przy zamkniętych ustach
- ruchy żuchwy w prawo i w lewo,
Ćwiczenia słuchowe:
- „co to za dźwięk i skąd dochodzi?” – dziecko określa rodzaj i źródło dźwięku / pukanie do drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, kapanie wody, głosy ptaków, tykanie zegara/
-„cicho i głośno” - dziecko określa natężenie dźwięku
- rozpoznawanie różnych rzeczy w zamkniętym pudełku przez potrząsanie pudełkiem /groch, kamyki, gwoździe, cukier/
- zabawy rymami – rodzic czyta zdanie, dziecko dopowiada brakujące słowo.
* Raz na grządce bura kurka
nastroszyła swoje …(piórka).
Inna kurka głośno gdacze,
żółta kaczka pięknie …(kwacze).
Baran po swojemu beczy,
Koza w kozie z żalem ..(meczy).
Gniady konik w stajni hula,
Pszczółki lecą wprost do …(ula).
Traktor w polu głośno huczy,
A na łące krówka …(muczy).
Gdy wróbelki nam ćwierkają,
Dzieci rymy …(dobierają).